ارتباط اسیدهای چرب امگا3 سرمی با کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع2

غلظت بالای اسیدهای چرب امگا3 با زنجیره ی طویل در سرم می تواند به کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 کمک کند. این تحقیق توسط محققین فنلاندی انجام و نتایج آن در مجله ی Diabetes Careمنتشر گردید.منبع این اسیدهای چرب روغن ماهی و ماهی ها بودند.

دیابت نوع 2 به طور فزاینده ای در سراسر جهان رو به گسترش است. اضافه وزن یکی از عوامل بارز خطر ابتلا به این بیماری است، این بدان معنی است که رژیم غذایی و سایرعوامل مرتبط با شیوه ی زندگی نقش مهمی در ابتلا به دیابت نوع 2 بازی می کنند.

در تحقیقات قبلی نشان داده شد که مدیریت وزن، انجام ورزش و غلظت بالای اسید چرب لینولئیک در سرم در میان سایر عوامل با کاهش خطر ابتلا به دیابت ارتباط دارد، اگرچه یافته های تحقیقات انجام  شده بروی مصرف ماهی ها و اسیدهای چرب امگا 3 با زنجیره ی طولانی و تأثیر آن بر خطر دیابت بسیار ضد ونقیض است.

اثر محافظتی  مصرف اسیدهای امگا 3 و ماهی به طور عمده در جمعیت آسیایی مشاهده می شود در حالیکه چنین ارتباطی در مطالعات اروپا و آمریکا مشاهده نشده است، حتی در برخی از مطالعات مصرف غلظت بالای ماهی با افزایش خطر ابتلا به دیابت مرتبط  بود. در مطالعه ای که در دانشگاه Eastern Finlandتحت مطالعه ی KIHDیا The Kuopio Ischaemic Heart Disease Risk factorاز سال 1984تا1989انجام شد، غلظت اسیدهای چرب امگا3 در سرم  بیش از دو هزار مرد 42 تا 60 سال اندازه گیری گردید.در طی دوره ی پیگیری که بمدت 19.3ساله انجام شد،422 نفر به دیابت نوع 2 مبتلا شدند. غلظت های اسیدهای چرب امگا 3 با زنجیره ی طولانی در سرم این افراد برای طبقه بندی آنها در 4 گروه استفاده گردید. خطر ابتلا به دیابت نوع 2 در مردانی که مقدار غلظت اسیدهای چرب امگا 3 سرمی آنها دریک چهارم بالایی این طبقه بندی قرار داشت 33 درصد کمتر از مردانی بود که در یک چهارم پائینی از نظر غلظت سرمی اسیدهای چرب امگا3 قرار داشتند.

نتایج این تحقیق از ارتباط مصرف ماهی و خطر ابتلا به دیابت نوع2 پرده برداشت. یک رژیم غذایی بسیار متعادل که شامل حداقل 2 وعده ی ماهی در هفته است ترجیحاٌ ماهی های چرب می تواند خطر ابتلا به دیابت نوع2 را کاهش دهد.

ماهی هایی نظیر سالمون، قزل آلای رنگین کمان ، شاه ماهی ، ساردین ،اسقمری، موتوماهی یا ماهی کولی و خال ماهی غنی از اسیدهای چرب امگا3 با زنجیره ی طولانی هستند در حالیکه ماهی CodوSaitheاقیانوس اطلس جایگزین های خوبی برای ماهی های ذکر شده نیستند.

مدیریت وزن، انجام ورزش و افزایش فعالیت بدنی ، یک رژیم بسیار متعادل بر پایه ی توصیه های تغذیه ای اساس پیشگیری از دیابت را تشکیل می دهند.

منبع :medicalxpress.com/news/2014-01-fish-derived-serum-omega-fatty.html

مترجم: ماندانا فرخی نیا